Παρασκευή 12 Φεβρουαρίου 2016

Η γέννηση του φυτού στο θερμοκήπιο μας και η σταδιακή ανάπτυξή του στον κήπο μας

    Παρασκευή, Φεβρουαρίου 12, 2016   No comments

ΣΧΕΔΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ - ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΚΗΠΟΣ
"Η γέννηση του φυτού στο θερμοκήπιο μας και η σταδιακή ανάπτυξή του στον κήπο μας"

Περιβαλλοντική διάσταση: Χρήση φιλικών μεθόδων για  το περιβάλλον, κατάλληλες καλλιεργητικές φροντίδες, καλές πρακτικές που ενισχύουν τη διατήρηση των ντόπιων ποικιλιών, συνύπαρξη των ειδών, ισορροπία οικοσυστήματος, χρήση νερού , διαχείριση  υπολειμμάτων, αξιοποίηση της οργανικής ουσίας, κατασκευή θερμοκηπίου.
Κοινωνική διάσταση: Συνδέσεις με ομάδες (παραδοσιακοί καλλιεργητές, σύγχρονοι καλλιεργητές, επιστήμονες, έμποροι, αγοραστές  κλπ) και φορείς.
Τοπική διάσταση: Η θέση του κήπου στη σημερινή πραγματικότητα σε επίπεδο σχολείου, γειτονιάς , πόλης  και η σχέση του με το παρελθόν.
Οικονομική διάσταση:  Σχέση αυτάρκειας και επιβίωσης, τοπικής οικονομίας και εθνικής.

Γενικός Σκοπός: Σκοπός  της λειτουργίας του σχολικού κήπου και  της κατασκευής του θερμοκηπίου είναι να ευαισθητοποιηθούν τα παιδιά στις καλλιέργειες  φυτικών ειδών τόσο μέσα από τη διερεύνηση όσο και μέσα από δραστηριότητες με πρακτικό – βιωματικό χαρακτήρα , σε ένα περιβάλλον σχολικού κήπου, όπου τα ίδια θα έχουν τη χαρά της δημιουργίας και της διαμόρφωσής του. Θα παρατηρήσουν τον κύκλο της ζωής, θα φροντίσουν κάτι δικό τους και θα γευτούν τους καρπούς της δουλειάς τους.

Διδακτικοί Στόχοι
  •  Να προβληματιστούν για τον ανασχεδιασμό του σχολικού κήπου.
  •  Να διερευνήσουν τις κλιματολογικές , εδαφολογικές, οικονομικές προϋποθέσεις δημιουργίας σχολικού κήπου - θερμοκηπίου.
  •  Να συγκρίνουν τις διαφορετικές συνθήκες ανάπτυξης φυτών στο θερμοκήπιο αλλά και έξω από αυτό.
  •  Να μάθουν να παρατηρούν και να περιγράφουν την ανάπτυξη των φυτών στο σπορείο του θερμοκηπίου.
  •  Να αντιληφθούν την ορθολογική διαχείριση του νερού και τη σωστή αξιοποίηση των οργανικών υπολειμμάτων με τη διαδικασία της κομποστοποίησης.
  •  Να αναπτύξουν σεβασμό για το χώρο του σχολείου, υπευθυνότητα  για τη διαμόρφωση και τη διαφύλαξή του.
  •  Ενθάρρυνση μαθητικής  πρωτοβουλίας , ανάπτυξη δημοκρατικού διαλόγου και κριτικής σκέψης.
  •  Να συνεργαστούν μεταξύ τους  και με κατάλληλους φορείς ( πχ υπηρεσίες τοπικής αυτοδιοίκησης, σύλλογος γονέων, εκπαιδευτικοί, εθελοντές) και να επιτευχθεί έτσι το άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία.
  •  Η επαφή με την τρίτη ηλικία (παππούδες και γιαγιάδες των παιδιών) να έχει ως αποτέλεσμα να συνειδητοποιήσουν την ευθύνη που έχουν ως αυριανοί συνεχιστές της κληρονομιάς των παραδοσιακών σπόρων.
  •  Να παράγουν οι ίδιοι την τροφή τους και έτσι να σέβονται την τροφή και το περιβάλλον.



 ΠΕΔΙΑ ΣΥΝΔΕΣΗΣ ΜΕ ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΩΝ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΩΝ ΓΝΩΣΤΙΚΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ

Γλώσσα (παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου).
Λογοτεχνία (αφήγηση και δραματοποίηση παραμυθιού πχ η βασιλοπούλα και το μπιζέλι).
Μαθηματικά (μετρήσεις – συγκρίσεις – υπολογισμοί – παρατηρήσεις).
Ιστορία – Μυθολογία (μύθοι που σχετίζονται με σπόρους και φυτά πχ μύθος του Άδωνη, Υάκινθου, Νάρκισσου, Δάφνης κλπ) και σχέση με θεούς όπως τη Δήμητρα, τη θεά της γεωργίας.
Αισθητική αγωγή (κατασκευές με σπόρους , ζωγραφική , κατασκευή σκιάχτρου , κολάζ…).
Μελέτη Περιβάλλοντος (φυτά του τόπου μου).
Μουσική (εκμάθηση τραγουδιών…).
Τέχνη (πίνακες ζωγραφικής που έχουν σαν θέμα τα φυτά και τους σπόρους).



 ΕΝΑΡΞΗ - ΔΙΑΡΚΕΙΑ  ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΑΡΞΗ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ ΕΩΣ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΜΑΪΟΥ
 1ο ΔΙΜΗΝΟ
ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ - ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ
 Μάζεμα σπόρων (καλαμποκιών, λουλουδιών).
Κόψιμο πεπονιών και κολοκύθων, μοίρασμα στα παιδιά, παρασκευή κολοκυθόπιτας (από γιαγιά μαθητή).
Τρίψιμο των καλαμποκιών και συγκέντρωση όλων των σπόρων σε διαφορετικά βαζάκια στο ντουλάπι του εργαστηρίου.
Μάζεμα και μοίρασμα των τελευταίων καρπών (πιπεριές, μελιτζάνες, ντομάτες).
Κόψιμο των αρωματικών φυτών και μοίρασμα στα παιδιά (δυόσμο, μέντα, δεντρολίβανο).
Ξεχορτάριασμα του κήπου, σκάψιμο, φρεζάρισμα, χώρισμα σε παρτέρια για φύτευση χειμερινών φυτών. Καθάρισμα παρτεριών από ριζώματα αγριάδας.
Φύτευση σπόρων και βολβών ( σκόρδα , κρεμμύδια , μπρόκολα , κουνουπίδια , ραπανάκια , ρόκα, σπανάκι).
Φύτευση φυτών (μαρούλια, λάχανα, παντζάρια).
Επίσκεψη στο βοτανικό κήπο.
 2ο ΔΙΜΗΝΟ
ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ
 Καθάρισμα κήπου, πότισμα σπόρων και φυτών (λόγω ανομβρίας).
Κατασκευή παρτεριών με άχρηστα ελαστικά αυτοκινήτων για μελλοντική φύτευση λουλουδιών (βάψιμο και τοποθέτηση στο χώρο του κήπου και της αυλής).
Συγκέντρωση υλικών για κατασκευή θερμοκηπίου.
Κατασκευή θερμοκηπίου.
Επίσκεψη από διατροφολόγο στο σχολείο.
Ανάγνωση παραμυθιών.
 3ο ΔΙΜΗΝΟ
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ
 Μέσα στο χώρο του θερμοκηπίου θα γίνει προετοιμασία για κατασκευή σπορείου – φυτώριου .
Φύτευση σπόρων για κηπευτικά και λουλούδια στο φυτώριο.
Σκαλίσματα και ποτίσματα εφόσον κρίνεται αναγκαίο στον κήπο και στα φυτώρια.
Οργανική λίπανση.
Επίσκεψη από γεωπόνο στο σχολείο.
 4ο ΔΙΜΗΝΟ
ΜΑΡΤΙΟΣ
ΑΠΡΙΛΙΟΣ
 Προετοιμασία εδάφους (αφαιρούμε ριζώματα αγριάδας και ξεριζώνουμε ζιζάνια), μεταφύτευση των νέων φυτών (κηπευτικών) στο χώμα εντός του θερμοκηπίου.
Μελέτη και πραγματοποίηση τρόπου ποτίσματος των φυτών (σταγονίδια).
Σπέρνουμε βασιλικό και φυτεύουμε θυμάρι.
Μεταφύτευση κηπευτικών στο χώρο του κήπου.
 ΜΑΪΟΣ  Μεταφύτευση λουλουδιών από φυτώριο στα παρτέρια που φτιάχτηκαν από τα ελαστικά των αυτοκινήτων.
Συλλογή και μοίρασμα πρώιμων λαχανικών στα παιδιά. (μαγείρεμα στο σχολείο)
Διάδοση και διάχυση των αποτελεσμάτων στο σχολείο και την κοινωνία με την παρουσίαση του προγράμματος.
 Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί του προγράμμματος

Μελισσαργά Βαγιανή
Δρασλιάκη Πασχαλίνα
Μπατάνη Ελπίς

Σχολείο Κολχικού

About Σχολείο Κολχικού

Βρίσκεστε στο blog του Δημοτικού Σχολείου "Κολχικού"...

Δεν υπάρχουν σχόλια :
Write σχόλια

Advertise Here

Get updates in your email box

Complete the form below, and we'll send you our recent update.

Deliver via FeedBurner